- Verbonden partijen Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
7.062.507
7.062.507
4.141.640
4.122.658
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
686.053
0
244.153
368.874
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.438206)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-9.000
0
0
0
Ontwikkelingen
Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is de toegang tot de Wsw afgesloten. Het werknemersbestand Wsw neemt geleidelijk af. In 2015 is daarom een strategisch meerjarenplan opgesteld. In 2017 is de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening’ vastgesteld, met een visie op de huisvesting. Ook in 2018 en 2019 is een (beperkte) reorganisatie van de ambtelijke organisatie doorgevoerd. Momenteel wordt de mogelijkheid van een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’ onderzocht.
- Verbonden partijen Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde lasten en baten
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-6.041.000
-5.026.904
-5.618.613
-591.709
2.843.000
2.717.625
2.868.640
151.015
Ontwikkelingen