- Verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
3,358 miljoen
4,054 miljoen
41,612 miljoen
43,253 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2018
2019
1.253.505
1.062.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (61010110.443300 + 67010110.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.741.000
-1.741.000
-1.732.824
8.175
Ontwikkelingen
De organisatie is in het opvoeren van nieuw en versterkt beleid, ook waar dit bekostigd wordt door besparingen binnen de organisatie. In 2019 speelden de volgende ontwikkelingen:
- Nieuwe taken in het kader van de Wet Verplichte GGZ (WVGGZ)
- 22 Wekenprik kinkhoest vaccinatie aanstaande moeders
- Implementatie en uitvoering systeemwijziging bluswater
- Ingezet op de verbetering van de ritprestaties
- Strategische Agenda Bevolkingszorg 2019-2022 besproken
- Verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 81.533 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Verder is bijgedragen aan de uitvoeringslasten toezicht EED-richtlijn
(=European Energy Directive).
De bijdrage 2019 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 278.327.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
509.260
419.249
8.551.522
8.287.441
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
10.512
1
10.512
0
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven bestuurskosten(61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-440.592
-440.592
-359.860
80.732
Ontwikkelingen
De Omgevingsdienst IJmond is druk bezig zich voor te bereiden op verschillende ontwikkelingen die op de dienst afkomen.
De voornaamste ontwikkelingen betreffen de invoering van de Omgevingswet, de energie- en warmtetransitie, circulaire economie, verplichte verwijdering van asbestdaken en de decentralisatie van bodemtaken van de provincie Noord-Holland. Inmiddels is de inrichting van de organisatie hierop aangepast en wordt er gebiedsbreed en regio-gericht gewerkt. - Verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
27,049 miljoen
28,220 miljoen
28,603 miljoen
25,700 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2017
2018
2017
2018
2.525 miljoen
2.687 miljoen
8,26
7,32
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
36.705
35.283
35.283
0
Ontwikkelingen
In 2019 is besloten de uniformering van tarieven uit te breiden. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie versterkt. De implementatie verlaagt het risico en verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit. In 2019 is een discussie gestart.