- Verbonden partijen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude (tot 1-01-2019), Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
289.326
291.622
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
Nihil
Nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (64030130.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-80.753
-80.753
-80.166
587
Ontwikkelingen
Aandachtspunten in de uitvoering van het beleid blijft:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan. Met kennelijk succes, het totale verzuimcijfer blijft dalen;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.Per 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude door de gemeentelijke fusie met de gemeente Haarlemmermeer uit deze gemeenschappelijke regeling getreden.
- Verbonden partijen Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer (als rechtsopvolger van Haarlemmerliede en Spaarnwoude) Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
31 dec. 2018
31 dec. 2017
31 dec. 2018
31 dec. 2017
1.680.077
2.047.663
2.468.889
1.962.374
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2017
2018
2017
-/- 367.586
142.251
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
0
0
0
0
Ontwikkelingen
Een overzicht van de werkelijke (2018) en door het schoolbestuur over de jaren 2019 tot en met 2021 geraamde exploitatiesaldi:
2018: € 367.586 negatief
2019: € 362.700 negatief
2020: € 129.612 negatief
2021: € 0