- Verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2019 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 33%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-571.098
-583.078
-598.112
-15.034
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422291)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.948.998
-2.092.413
-1.937.602
154.811
Ontwikkelingen
Informatiebeleidsplan
In 2019 is verder een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen. Zo is gewerkt aan de BAG WOZ gebruikersoppervlakte, de LV BAG en de WOZ berichtenverkeer.Fiscaal beleid
In 2019 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Met ingang van 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wegens fusie met de gemeente Haarlemmermeer uit de gemeenschappelijke regeling GBKZ getreden. De GR is hierop aangepast. - Verbonden partijen Gemeenschapelijke Regeling Informatie Technologie (GRIT)
Gemeenschapelijke Regeling Informatie Technologie (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041100 bijdrage GRIT
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.003.294
-1.129.411
-1.180.096
-50.685
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
De focus lag in 2019 vooral op de outsourcing van het volledig technisch beheer van alle servers en ICT infrastructuur naar een externe partij. De transitie hiervoor is in de zomer van 2019 gestart en wordt in de eerste helft van 2020 afgerond. Hierna gaat een beheerfase in, voor een periode van minimaal 4 jaar. Het project inrichting mobiele werkplekken, is begin 2019 succesvol afgerond, waardoor alle medewerkers optimaal tijd en plaats onafhankelijk kunnen flexwerken. Als één van de aanbevelingen uit de in 2018 uitgevoerde Gateway review is de projectmatige aanpak van nieuwe ICT ontwikkelingen verder geprofessionaliseerd.
- Verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
4.991 miljoen
4.887 miljoen
132.518 miljoen
144.802 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
337 miljoen
163 miljoen
2,85
1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
50.000
60.021
60.021
0
Ontwikkelingen
Gedurende 2019 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. De nettowinst van de bank over 2019 bedraagt € 163 miljoen (2018: € 337 miljoen). De belangrijkste oorzaken van de daling van de nettowinst ten opzichte van 2018 zijn een lager resultaat financiële transacties en hogere voorzieningen voor kredietverliezen.
Het eigen vermogen van de BNG Bank is in 2019 met € 0,1 miljard afgenomen tot € 4,9 miljard, met name door de ontwikkeling van de nettowinst. De solvabiliteitsratio's zijn ten opzichte van ultimo 2018 stabiel op een hoog niveau gebleven. Het renteresultaat bleef met € 435 miljoen nagenoeg gelijk aan het renteresultaat over 2018.
Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld om evenals in 2018 50% van de beschikbare winst na belastingen uit te keren. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 71 miljoen. Het dividend bedraagt € 1,27 per aandeel van nominaal € 2,50 (2018: € 2,85 dividend per aandeel).
De BNG Bank verwacht dat de langlopende rentetarieven een drukkend effect blijven hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke gevolgen. Wat dit voor de bank betekent is nu nog niet in te schatten. Een betrouwbare uitspraak over het resultaat financiële transacties is niet te geven. Daarom is het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. Wel heeft de bank besloten om de dividenduitkering over 2019 op te schorten tot na 1 oktober 2020. Mocht dat te zijner tijd door onvoorziene ontwikkelingen niet mogelijk blijken of niet geoorloofd zijn dan worden wij daarover geïnformeerd.
Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. De BNG Bank blijft zich richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact en het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. - Verbonden partijen Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen).
Risico's
Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
2.936 miljoen
2.932 miljoen
0
0
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
136 miljoen
79 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
200.000
225.583
225.583
0
Ontwikkelingen
De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet.
De winst- en verliesrekening 2019 van Eneco sloot met een aan aandeelhouders toe te rekenen resultaat na belastingen van € 79 miljoen. Hiervan wordt € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor dividenduitkering, de resterende € 11 miljoen wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Dit betekent over 2019 een uitkering van € 13,68 per aandeel gelijk aan de dividenduitkering over 2018 en voor Bloemendaal een bedrag van € 225.583. De uitkering zal in maart 2020 plaatsvinden en in de jaarrekening 2020 worden verantwoord.
In 2019 is het verkoopproces van de aandelen in het energiebedrijf verder in gang gezet. Op 25 november 2019 werd bekend dat het bedrijf wordt verkocht aan Mitsubishi en Chubu Electric Power. Het definitieve besluit tot verkoop is in het college van 17 december 2019 genomen. De gemeenteraad heeft hier in zijn vergadering van 30 januari 2020 mee ingestemd. Inmiddels hebben alle partijen tot definitieve verkoop besloten en is de verkoop in 2020 afgerond. Eind maart 2020 is de verkoopopbrengst ontvangen en zal in de jaarrekening 2020 worden verantwoord. Met de ontvangen middelen zal de liquiditeitspositie sterk verbeteren en worden de gelden ingezet voor de aflossing van de schuld. Dit zal een positieve uitwerking hebben op de solvabiliteitsratio en de schuldquote. Nu de aandelen zijn verkocht worden er geen dividendinkomsten meer ontvangen. Deze structurele inkomstenderving is bij de vaststelling van de begroting 2019 met een verhoging van de OZB opgevangen.
- Verbonden partijen Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
83.421
716.171
515.060
552.620
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
5.087
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (60040410.443200)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-196.575
-196.575
-195.740
835
Ontwikkelingen
In 2019 heeft stichting Rijk de omslag gemaakt naar meer thema- en kennisgericht werken rond fysieke inrichting van gemeenten (buurt), sociaal domein (burger) en bedrijfsvoering. Ook wil stichting Rijk meer kennis rond MVI in huis halen. Verder wordt om sneller op de vragen van gemeenten in te spelen een flexibele pool opgericht. Vanaf de begroting 2019 vraagt stichting Rijk meer middelen van deelnemende gemeenten om deze ontwikkeling in te zetten. Een aantal verbeteringen in de samenwerking stichting Rijk/gemeente Bloemendaal zijn inmiddels ingezet om te komen tot een brede betere aansturing van de inkoopfunctie, beleidskaders en implementatie van duurzaamheid/MVI, contractbeheer en interne kennisontwikkeling. Vanaf 2021 wil de gemeente Bloemendaal de inzet van stichting Rijk terugbrengen van vijf naar vier dagen om zo kosten te besparen. Het positieve resultaat over 2019 kan gevolgen hebben voor de herziene begroting 2020 (positieve bijstelling deelnemersbijdrage 2e halfjaar).
- Verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
2.699 miljoen
miljoen
4.292 miljoen
miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
118 miljoen
miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
100.000
151.378
151.378
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor zal een beroep op de kapitaalmarkt moeten worden gedaan en dat zal leiden tot een toename van de schuld. Daarnaast heeft Tennet forse tariefsverhogingen voor 2020 aangekondigd en dat alles zal impact hebben op de omzet en de balanspositie. Over het jaar 2020 wordt een lager dividend verwacht dan over het jaar 2019. De komende jaren is behoedzaamheid geboden.