- Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
3,358 miljoen
4,054 miljoen
41,612 miljoen
43,253 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2018
2019
1.253.505
1.062.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (61010110.443300 + 67010110.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.741.000
-1.741.000
-1.732.824
8.176
Ontwikkelingen
De organisatie is in het opvoeren van nieuw en versterkt beleid, ook waar dit bekostigd wordt door besparingen binnen de organisatie. In 2019 speelden de volgende ontwikkelingen:
- Nieuwe taken in het kader van de Wet Verplichte GGZ (WVGGZ)
- 22 Wekenprik kinkhoest vaccinatie aanstaande moeders
- Implementatie en uitvoering systeemwijziging bluswater
- Ingezet op de verbetering van de ritprestaties
- Strategische Agenda Bevolkingszorg 2019-2022 besproken
- Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
7.062.507
7.062.507
4.141.640
4.122.658
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
686.053
0
244.153
368.874
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.438206)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-9.000
0
0
0
Ontwikkelingen
Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is de toegang tot de Wsw afgesloten. Het werknemersbestand Wsw neemt geleidelijk af. In 2015 is daarom een strategisch meerjarenplan opgesteld. In 2017 is de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening’ vastgesteld, met een visie op de huisvesting. Ook in 2018 en 2019 is een (beperkte) reorganisatie van de ambtelijke organisatie doorgevoerd. Momenteel wordt de mogelijkheid van een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’ onderzocht.
- Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2019 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 33%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-571.098
-583.078
-598.112
-15.034
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422291)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.948.998
-2.092.413
-1.937.602
154.811
Ontwikkelingen
Informatiebeleidsplan
In 2019 is verder een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen. Zo is gewerkt aan de BAG WOZ gebruikersoppervlakte, de LV BAG en de WOZ berichtenverkeer.Fiscaal beleid
In 2019 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Met ingang van 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wegens fusie met de gemeente Haarlemmermeer uit de gemeenschappelijke regeling GBKZ getreden. De GR is hierop aangepast. - Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde lasten en baten
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-6.041.000
-5.580.000
-5.489.625
90.375
2.843.000
2.677.000
2.702.738
25.738
Ontwikkelingen
Eind 2019 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2018 gedaald. Gemiddeld hadden 210 inwoners per maand een uitkering voor levensonderhoud. In 2018 waren dat gemiddeld 232 inwoners per maand. Deze forse daling is mede te verklaren door de uitstroom van statushouders uit Dennenheuvel naar omliggende gemeenten. Omdat Bloemendaal de eigen taakstelling in 2019 niet heeft gerealiseerd is er dus minder instroom geweest. De verwachting is dat dit in 2020 zal worden ingelopen.
De afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsontvangers neemt toe als gevolg van de de afsluiting van de Wajong en de verzwaring van de eisen voor toegang tot nieuw beschut werk.
In 2019 hebben wij een nieuwe website gelanceerd en zijn wij verder gegaan met het vereenvoudigen van onze brieven en folders.
- Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude (tot 1-01-2019), Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
289.326
291.622
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
Nihil
Nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (64030130.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-80.753
-80.753
-80.166
587
Ontwikkelingen
Aandachtspunten in de uitvoering van het beleid blijft:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan. Met kennelijk succes, het totale verzuimcijfer blijft dalen;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.Per 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude door de gemeentelijke fusie met de gemeente Haarlemmermeer uit deze gemeenschappelijke regeling getreden.
- Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.
Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
4.902.000
5.992.000
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2018
2019
2018
1.090.000
938.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Geraamde en werkelijke bijdrage (62010210.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-140.000
-140.000
-140.000
0
Ontwikkelingen
In 2019 is een nieuwe Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland geschreven.
De nieuwe visie wordt 1e kwartaal 2020 aan de raden ter vaststelling voorgelegd. Nadat de visie is vastgesteld, volgt een nieuw Uitvoeringsprogramma. Daarin worden bestaande (blijvende) maatregelen en projecten opgenomen, gecombineerd met nieuwe maatregelen en projecten tot de tijdhorizon van 2040-2050 (afhankelijk van het betreffende programma).
Inhoudelijk is regionaal gewerkt aan:- regionale fietsroutes en NS-stallingen
- opdracht aan Prorail voor uitbreidingsplan stalling NS Bloemendaal
- Duinpolderweg (on hold gezet)
- regionale invulling Toekomstbeeld openbaar vervoer 2040
- MIRT-NOWA (Rottepolderplein/A9)
- opstellen nieuw regionaal bewegwijzeringsplan
- Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041100 bijdrage GRIT
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-1.003.294
-1.129.411
-1.180.096
-50.685
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
De focus lag in 2019 vooral op de outsourcing van het volledig technisch beheer van alle servers en ICT infrastructuur naar een externe partij. De transitie hiervoor is in de zomer van 2019 gestart en wordt in de eerste helft van 2020 afgerond. Hierna gaat een beheerfase in, voor een periode van minimaal 4 jaar. Het project inrichting mobiele werkplekken, is begin 2019 succesvol afgerond, waardoor alle medewerkers optimaal tijd en plaats onafhankelijk kunnen flexwerken. Als één van de aanbevelingen uit de in 2018 uitgevoerde Gateway review is de projectmatige aanpak van nieuwe ICT ontwikkelingen verder geprofessionaliseerd.
- Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 81.533 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Verder is bijgedragen aan de uitvoeringslasten toezicht EED-richtlijn
(=European Energy Directive).
De bijdrage 2019 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 278.327.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
509.260
419.249
8.551.522
8.287.441
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
10.512
1
10.512
0
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven bestuurskosten(61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-440.592
-440.592
-359.860
80.732
Ontwikkelingen
De Omgevingsdienst IJmond is druk bezig zich voor te bereiden op verschillende ontwikkelingen die op de dienst afkomen.
De voornaamste ontwikkelingen betreffen de invoering van de Omgevingswet, de energie- en warmtetransitie, circulaire economie, verplichte verwijdering van asbestdaken en de decentralisatie van bodemtaken van de provincie Noord-Holland. Inmiddels is de inrichting van de organisatie hierop aangepast en wordt er gebiedsbreed en regio-gericht gewerkt. - BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
4.991 miljoen
4.887 miljoen
132.518 miljoen
144.802 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
337 miljoen
163 miljoen
2,85
1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
50.000
60.021
60.021
0
Ontwikkelingen
Gedurende 2019 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. De nettowinst van de bank over 2019 bedraagt € 163 miljoen (2018: € 337 miljoen). De belangrijkste oorzaken van de daling van de nettowinst ten opzichte van 2018 zijn een lager resultaat financiële transacties en hogere voorzieningen voor kredietverliezen.
Het eigen vermogen van de BNG Bank is in 2019 met € 0,1 miljard afgenomen tot € 4,9 miljard, met name door de ontwikkeling van de nettowinst. De solvabiliteitsratio's zijn ten opzichte van ultimo 2018 stabiel op een hoog niveau gebleven. Het renteresultaat bleef met € 435 miljoen nagenoeg gelijk aan het renteresultaat over 2018.
Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld om evenals in 2018 50% van de beschikbare winst na belastingen uit te keren. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 71 miljoen. Het dividend bedraagt € 1,27 per aandeel van nominaal € 2,50 (2018: € 2,85 dividend per aandeel).
De BNG Bank verwacht dat de langlopende rentetarieven een drukkend effect blijven hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke gevolgen. Wat dit voor de bank betekent is nu nog niet in te schatten. Een betrouwbare uitspraak over het resultaat financiële transacties is niet te geven. Daarom is het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. Wel heeft de bank besloten om de dividenduitkering over 2019 op te schorten tot na 1 oktober 2020. Mocht dat te zijner tijd door onvoorziene ontwikkelingen niet mogelijk blijken of niet geoorloofd zijn dan worden wij daarover geïnformeerd.
Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. De BNG Bank blijft zich richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact en het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. - Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen).
Risico's
Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
2.936 miljoen
2.932 miljoen
0
0
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
136 miljoen
79 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
200.000
225.583
225.583
0
Ontwikkelingen
De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet.
De winst- en verliesrekening 2019 van Eneco sloot met een aan aandeelhouders toe te rekenen resultaat na belastingen van € 79 miljoen. Hiervan wordt € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor dividenduitkering, de resterende € 11 miljoen wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Dit betekent over 2019 een uitkering van € 13,68 per aandeel gelijk aan de dividenduitkering over 2018 en voor Bloemendaal een bedrag van € 225.583. De uitkering zal in maart 2020 plaatsvinden en in de jaarrekening 2020 worden verantwoord.
In 2019 is het verkoopproces van de aandelen in het energiebedrijf verder in gang gezet. Op 25 november 2019 werd bekend dat het bedrijf wordt verkocht aan Mitsubishi en Chubu Electric Power. Het definitieve besluit tot verkoop is in het college van 17 december 2019 genomen. De gemeenteraad heeft hier in zijn vergadering van 30 januari 2020 mee ingestemd. Inmiddels hebben alle partijen tot definitieve verkoop besloten en is de verkoop in 2020 afgerond. Eind maart 2020 is de verkoopopbrengst ontvangen en zal in de jaarrekening 2020 worden verantwoord. Met de ontvangen middelen zal de liquiditeitspositie sterk verbeteren en worden de gelden ingezet voor de aflossing van de schuld. Dit zal een positieve uitwerking hebben op de solvabiliteitsratio en de schuldquote. Nu de aandelen zijn verkocht worden er geen dividendinkomsten meer ontvangen. Deze structurele inkomstenderving is bij de vaststelling van de begroting 2019 met een verhoging van de OZB opgevangen.
- Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
2.699 miljoen
miljoen
4.292 miljoen
miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
118 miljoen
miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
100.000
151.378
151.378
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.
De energietransitie maar ook de economische groei zijn er de oorzaak van dat de komende jaren de investeringen van Stedin zullen toenemen. Hiervoor zal een beroep op de kapitaalmarkt moeten worden gedaan en dat zal leiden tot een toename van de schuld. Daarnaast heeft Tennet forse tariefsverhogingen voor 2020 aangekondigd en dat alles zal impact hebben op de omzet en de balanspositie. Over het jaar 2020 wordt een lager dividend verwacht dan over het jaar 2019. De komende jaren is behoedzaamheid geboden.
- De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk (Noordwijkerhout).
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
27,049 miljoen
28,220 miljoen
28,603 miljoen
25,700 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2017
2018
2017
2018
2.525 miljoen
2.687 miljoen
8,26
7,32
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
36.705
35.283
35.283
0
Ontwikkelingen
In 2019 is besloten de uniformering van tarieven uit te breiden. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie versterkt. De implementatie verlaagt het risico en verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit. In 2019 is een discussie gestart.
- Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
83.421
716.171
515.060
552.620
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
5.087
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (60040410.443200)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-196.575
-196.575
-195.740
835
Ontwikkelingen
In 2019 heeft stichting Rijk de omslag gemaakt naar meer thema- en kennisgericht werken rond fysieke inrichting van gemeenten (buurt), sociaal domein (burger) en bedrijfsvoering. Ook wil stichting Rijk meer kennis rond MVI in huis halen. Verder wordt om sneller op de vragen van gemeenten in te spelen een flexibele pool opgericht. Vanaf de begroting 2019 vraagt stichting Rijk meer middelen van deelnemende gemeenten om deze ontwikkeling in te zetten. Een aantal verbeteringen in de samenwerking stichting Rijk/gemeente Bloemendaal zijn inmiddels ingezet om te komen tot een brede betere aansturing van de inkoopfunctie, beleidskaders en implementatie van duurzaamheid/MVI, contractbeheer en interne kennisontwikkeling. Vanaf 2021 wil de gemeente Bloemendaal de inzet van stichting Rijk terugbrengen van vijf naar vier dagen om zo kosten te besparen. Het positieve resultaat over 2019 heeft mogelijk gevolgen heeft voor de herziene begroting 2020 (positieve bijstelling deelnemersbijdrage 2e halfjaar).
- Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer (als rechtsopvolger van Haarlemmerliede en Spaarnwoude) Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
31 dec. 2018
31 dec. 2017
31 dec. 2018
31 dec. 2017
1.680.077
2.047.663
2.468.889
1.962.374
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2017
2018
2017
-/- 367.586
142.251
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
0
0
0
0
Ontwikkelingen
Een overzicht van de werkelijke (2018) en door het schoolbestuur over de jaren 2019 tot en met 2021 geraamde exploitatiesaldi:
2018: € 367.586 negatief
2019: € 362.700 negatief
2020: € 129.612 negatief
2021: € 0 - Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
Een internationaal concurrerende regio, dat wil de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zijn. Met compacte steden, een voor recreanten aantrekkelijk landschap en een functionerend infrastructureel netwerk dat de woonkernen met elkaar, het landschap en de rest van de wereld verbindt. Om dat te bereiken, zijn op korte termijn acties nodig. Acties die de bestaande kwaliteiten beter benutten en uitnodigen tot experiment en innovatie. Met dit doel hebben de overheden in de MRA de MRA Agenda gemaakt met tientallen acties op ruimtelijk en economisch gebied voor de periode 2016-2020. Het jaar 2019 staat in het teken van het proces om te komen tot de MRA Agenda 2.0 (2020-2024).
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam.Deelnemende gemeenten
Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort
Bestuurlijk belang
In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Er is sprake van een basisbijdrage voor gemeenten van € 1,50 per inwoner per gemeente. Dat betekent voor Bloemendaal een bijdrage voor 2019 van € 34.680. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag (2019)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
-
-
-
-
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
11.806
0
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (63010110.443800)
Primitieve begroting 2019
Begroting na wijziging 2019
Werkelijk 2019
Verschil Rek./Begr. 2019
-33.000
-33.000
-34.680
-1.680
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering Woningbouw, Strategische agenda Kust (Amsterdam Beach), Taskforce OV Knooppunten Kennemerlijn, Actieprogramma Metropolitane Landschap (Ontwikkelperspectief Binnenduinrand), circulair maken regionale grondstoffenketens.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. Het positief resultaat 2018 is gebruikt om projecten in 2019 te realiseren. In 2019 is een concept MRA agenda 2.0 aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Daarnaast heeft een evaluatie plaatsgevonden over de MRA. Het college heeft een reactie gestuurd op deze evaluatie en het concept.